BMC Roadmachine to jedna z głównych nowości szwajcarskiego producenta. Szeroko rozumiana wszechstronność zapewniła serii sukces na arenie międzynarodowej. Co ma do zaoferowania i czy rzeczywiście świat kolarstwa oszalał na jej punkcie? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Zakup roweru łatwy nie jest, lecz z naszym zestawieniem jednośladów obejdzie się bez bólu. Czy nowa serią dołączy do czołówki? Wszystko na to wskazuje.
BMC Roadmachine
Kolekcja BMC roadmachine to osiem całkiem nowych propozycji, podzielonych na trzy grupy – 01, 02 i 03. Poszczególne modele różnią się m.in. wykorzystanym osprzętem. Najwyższa grupa (01) to trzy rowery z ramami i widelcami wykonanymi z najwyższej jakości włókien węglowych. Kolejne dwie serie (02 i 03) obejmują po trzy i dwa modele z karbonowymi widelcami oraz ramami stworzonymi odpowiednio z włókien węglowych oraz potrójnie cieniowanego i hydroformowanego aluminium. Rowery są wyposażone standardowo w hamulce tarczowe, a projekty nowych modeli powstały właśnie z myślą o tego rodzaju hamulcach. W efekcie seria roadmachine należy do niezbyt licznej grupy rowerów, które zostały od podstaw stworzone z uwzględnieniem specyfiki hamulców tarczowych.
W projektowaniu nowych rowerów inżynierowie BMC wykorzystali jedną ze swoich autorskich technologii – stale doskonaloną Tuned Compliance Concept, zapewniającą równowagę między sztywnością a tzw. pionowym ugięciem. Celem było stworzenie roweru, który można zaklasyfikować do kategorii endurance, ale wyróżniającego się niespotykaną dla tego segmentu wydajnością, efektywnością pedałowania oraz ogólną sztywnością.
W BMC roadmachine nie ma klasycznej obejmy sztycy. Wykorzystano natomiast tzw. wersję D, gdzie do zaciśnięcia rury podsiodłowej wokół sztycy dochodzi w pełni zintegrowanym zacisku, który zlokalizowany jest w górnej rurze przedniego trójkąta. Jak przekonuje producent, w połączeniu z nowoczesnymi technologiami zastosowanymi przy tworzeniu obręczy oraz stosunkowo szerokimi oponami (25 mm) daje to w efekcie duży poziom komfortu również w przypadku całodniowej jazdy.
Tradycyjnie w rowerach endurance długość główki ramy jest większa o 2 cm w porównaniu do standardowych wymiarów. To zapewnia możliwość zajęcia odpowiednio wygodnej pozycji przez kolarza. Aby jednak ułatwić nieco bardziej agresywną jazdę, projektanci BMC zdecydowali się na zastosowanie nowatorskiego rozwiązania – Dual-Stack. Dzięki niemu kolarz otrzymuje możliwość wyboru wysokości. Dostępne jest ustawienie zorientowane bardziej na jazdę wyczynową (pozycja bliższa rowerom BMC teammachine SLR). Druga opcja to tymczasem pozycja wyższa (zbliżona do rowerów BMC granfondo GF). To nowe rozwiązanie można znaleźć w seriach BMC roadmachine 01 oraz 02.
Od lat jedną z charakterystycznych cech rowerów szwajcarskiej marki pozostaje nacisk na integrację i design. Seria nowych modeli nie jest wyjątkiem. Projektanci BMC postawili na klasyczny design, z którym bardzo dobrze komponuje się całkiem nowy kokpit, oparty na opatentowanym rozwiązaniu Integrated Cockpit System (ICS). Roadmachine w najwyższej wersji wyróżniają się praktycznie całkowitym brakiem jakichkolwiek przewodów, które byłyby widoczne gołym okiem. To również zasługa systemu ICS. Uwagę przyciąga wspornik kierownicy – w nowej i zintegrowanej wersji, dostępnej w pięciu różnych długościach (90-130 mm) daje kolarzowi więcej możliwości dobrania jak najlepszej pozycji. Opcjonalnie dostępne są także specjalne adaptery, dzięki którym w bezpieczny i estetyczny sposób można przymocować do mostka np. komputer rowerowy Garmin czy też kamerkę GoPro.
W konstrukcji nowych rowerów BMC uwzględniono też m.in. kwestie związane z mocowaniem przedniego hamulca tarczowego. Widelec wyposażono w osprzęt, który pozwala na stosowanie tarcz o średnicach 140/160 mm. Mocowane jest płaskie, co zwiększa poziom integracji. W przypadku tylnego hamulca mocowanie jest również minimalistyczne i odpowiednio dopasowane do bryły ramy całego roweru.
Rowery BMC roadmachine dostępne są w sześciu różnych rozmiarach (47-61 cm). Ramę modelu 01 – w zestawie z widelcem, sztycą i wspornikiem kierownicy – można nabyć także osobno. Cała seria jest już na rynku, a ceny poszczególnych rowerów wahają się od 10 000 do 30 000 zł. Jak widzicie, seria prezentuje się doskonale – nam bardzo przypadła do gustu, a Wam?
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.