Entuzjaści jazdy na rowerze budzą się z zimowego snu. Nic dziwnego, że już teraz wielu z nas rozpoczęło gorączkowe przygotowania do wiosennej jazdy. Dlatego specjalnie dla Was, eksperci Bike Atelier podpowiadają na co należy zwrócić uwagę przy przygotowaniu jednośladów do sezonu.
A jesli dopiero zamierzacie kupić nowy rower, to koniecznie zajrzyjcie do naszego maniaKalnego poradnika, w którym doradzamy, czym kierować się podczas zakupów. Ponadto podpowiadamy, jak bezpiecznie zaparkować rower w przestrzeni miejskiej.
Najtrudniejszy pierwszy krok
O tym, ile pracy należy włożyć w doprowadzenie roweru do stanu używalności, decyduje to w jakim stanie zostawiliśmy go przed zimą i w jakich warunkach go przechowywaliśmy. Jeśli odłożyliśmy go wyczyszczonego, po serwisie, w ogrzewanym pomieszczeniu, to przygotowania do sezonu praktycznie ograniczą się jedynie do przetarcia kurzu z ramy i napompowania dętek. Jeśli jednak po ostatniej jesiennej przejażdżce, po prostu wstawiliśmy rower do zimnej i wilgotnej piwnicy, potrzebnych może być nieco więcej zabiegów.
– Powinniśmy zacząć od dokładnego umycia naszego jednośladu – wyjaśnia Marek Biniek z sieci specjalistycznych sklepów rowerowych Bike Atelier – Ramę najlepiej przeczyścić wilgotną szmatką, a elementy bardziej złożone, jak np. łańcuch i tryby, starą szczoteczką do zębów lub szmatą nawilżoną naftą. Oczyśćmy też klocki hamulcowe oraz sztycę podsiodłową, jednak bez użycia żadnych środków chemicznych. Napęd warto posmarować specjalnym olejem, a sztycę smarem.
Hamulec bezpieczeństwa
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie hamulców, które są jednym z najważniejszych mechanizmów w rowerze, gdyż odpowiadają za bezpieczeństwo. Konieczne jest zatem skontrolowanie, czy klocki hamulcowe są odpowiednio zainstalowane (przylegają równo wobec obręczy koła) i czy wycierają się równomiernie. Jeśli nie, to trzeba je wyregulować (własnoręcznie lub w serwisie). – Jeśli w jakimkolwiek miejscu guma jest całkowicie wytarta należy natychmiast wymienić klocki. Ocieranie się stalowych części hamulca o obręcz szybko spowoduje jej poważne uszkodzenia – tłumaczy Marek Biniek.
Następnie sprawdźmy stan kół – czy nigdzie nie są pęknięte i czy nie są scentrowane (czy w czasie ich obracania się, koło nie kołysze się na boki). Uszkodzone obręcze nadają się jedynie do natychmiastowej wymiany. Natomiast najlepiej z centrowaniem kół poradzą sobie profesjonalni mechanicy w sklepach rowerowych, gdyż potrzeba do tego specjalnego klucza i umiejętności.
Przerzuć łańcuch
Oceń również stan napędu poprzez uniesienie tylnego koła, zakręcenie korby ręką i kilkukrotną zmianę przerzutek. By ułatwić sobie zadanie można poprosić kogoś o pomoc przy trzymaniu roweru lub też postawić go na specjalnym stojaku.
– Zmiana biegów i przeskakiwanie łańcucha powinno być łatwe i płynne. Jeśli w czasie tego testu słyszymy jakieś dziwne dźwięki, łańcuch nie chce przeskoczyć na kolejną zębatkę lub przeskakuje dwie na raz, to sygnał, że łańcuch albo zębatki są już wyeksploatowane i konieczna jest ich wymiana. Jeśli ich stan jest dobry, a problemy z pracą przerzutek występują to trzeba oddać przerzutki do regulacji – wyjaśnia ekspert Bike Atelier.
Sprawdź również czy pancerze nie są pęknięte i czy linki nie są uszkodzone lub poszarpane. Jeśli jest coś z nimi nie tak, należy je wymienić. Przegląd zakończmy sprawdzeniem stanu opon i napompowaniem dętek. Obejrzyjmy dokładnie ogumienie, by stwierdzić, czy w żadnym miejscu nie jest przedziurawione lub przetarte. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko złapania „gumy” w przyszłości.
Rowerowa ściąga
Przed każdym kolejnym wyjściem na rower warto przeprowadzić szybki sprawdzian, czy nasz rower jest w pełni sprawny. Oto kilka czynności, które warto wykonać:
1. Upuść rower
Podnieś rower na kilka centymetrów, a po chwili upuść, tak by spadł na opony. Jakiekolwiek nietypowe dźwięki będę świadczyć o luzach w rowerze.
2. Sprawdź hamulce
Unieś kierownicę, pokręć kołem i ściśnij klamkę hamulcową. Sprawdź, czy klocki przylegają równo do obręczy i czy koło zatrzymuje się od razu. Po puszczeniu klamki zobaczy, czy klocki odpowiednio „odbijają” – koło po „odbiciu” powinno się jeszcze przez chwilę powoli kręcić. Przy okazji zobacz też, czy koła obracają się w jednej płaszczyźnie (czy nie są rozcentrowane).
3. Zmierz ciśnienie
Zobacz, czy ciśnienie w dętkach jest właściwe (najlepiej, by odpowiadało wartościom napisanym na oponie). Sprawdź też, czy ogumienie nie jest uszkodzone lub przetarte.
4. Zabezpiecz koła
Sprawdź, czy zacisk koła jest odpowiednio mocno zaciśnięty. Utrata koła w czasie jazdy jest najmniej oczekiwaną i najbardziej niebezpieczną niespodzianką, jaka może Cię spotkać.
5. Sprawdź stery
Naciśnij oba hamulce i lekko przechyl rower do przodu (tak, by tylna opona się uniosła) i do tyłu (by uniosła się przednia opona). Jeśli będziesz słyszeć jakieś stukanie lub kierownica będzie ci się obracać w rękach to znak, by dokręcić stery.
Podsumowanie
Po tak skrupulatnie przeprowadzonej kontroli, możesz bez obaw cieszyć się jazdą. Szerokiej drogi! 😉
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Moja znajoma kupiła tam rower miejski rok temu i z tego, co mówiła jest bardzo zadowolona, a jeździ naprawdę sporo. Jeśli szukasz czegoś konkretniejszego zerknij do naszego poradnika 😉
http://www….+poradnik/
Czy kupował ktoś rowery w media expercie? jak tam jest z jakością? ceny troche niższe niż w rowerowych