Koordynacja ruchowa to podstawowy warunek jaki trzeba spełnić, by myśleć o sukcesach w sporcie. Niestety podczas treningu często się o niej zapomina, co jest sporym błędem. W dodatku wiele osób aktywnych fizycznie ma z nią duży problem. W związku z tym, dziś odpowiadamy na bardzo istotne pytanie: dlaczego koordynacja ruchowa jest tak ważna w sporcie?
Koordynacja ruchowa i jej znaczenie
Koordynacja ruchowa to fundament, na którym można budować inne elementy treningu, takie jak chociażby kondycja czy technika. Trzeba mieć świadomość tego, że koordynacja wzrokowo-ruchowa to coś znacznie więcej niż tylko współpraca naszych zmysłów z obwodowym i ośrodkowym układem nerwowym oraz mięśniami szkieletowymi. Jest to przede wszystkim zdolność do wykonywania złożonych przestrzennie i czasowo ruchów, jak również reagowanie i rozwiązywanie nowych, nieoczekiwanych sytuacji pojawiających się podczas zawodów.
Niestety zawodnicy nie przywiązują zbyt dużej wagi do treningu koordynacji ruchowej. To podstawowy błąd, ponieważ jest to jeden z głównych warunków, który pozwala na odniesienie sukcesu. Przygotowanie motoryczne to za mało, by myśleć o odegraniu znaczącej roli w dzisiejszym sporcie. Dlatego, by odnieść sukces potrzeba czegoś więcej…
Jak poprawić koordynację?
Przede wszystkim trzeba posiadać odpowiednią motywację, która okaże się bezcenna podczas długich, wyczerpujących ćwiczeń. Wielu trenerów zaleca tzw. drabinę koordynacyjną, jednak stanowi ona jedynie namiastkę prawdziwego treningu koordynacji, a w dodatku zazwyczaj jest monotonna i nieskuteczna. Bardzo dobrą metodą są zajęcia fitness.
Trening koordynacyjny powinien składać się z następujących elementów:
Bardzo ważne, by każdy z tych elementów ćwiczyć zarówno dla nóg, jaki dla rąk. Nie warto przejmować się panującymi powszechnie przekonaniami, że najlepszym okresem do treningu koordynacji ruchowej jest wiek szkolny. Wszystko można wytrenować, ale wymaga to sporego poświęcenia. Osobom utalentowanym przyjdzie to wszystko zdecydowanie łatwiej.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.